Pytt i panna på indonesiska



När vi var på Bali förra året så livnärde vi oss mer eller mindre på Mie Goreng. Mer bekant här på hemmafronten är väl kanske Nasi Goreng, en risrätt som vissa av oss har smärtsamma minnen av sedan skoltiden. Mie Goreng görs i vart fall på nudlar och är mumma! :) Hursom så kom jag dock av tråden (hur man nu kan lyckas göra det på tre meningar) och tänkte bidra med mitt recept på Nasi Goreng (föregående meningar var med andra ord totalt onödiga). FYI.


Så, här kommer min variant a Nasi Goreng:

PYTT I PANNA PÅ INDONESISKA
(4 pers)

2 dl basmatiris
3,5 dl vatten
En nypa salt
Någon tesked olivolja
En hönsbuljongtärning

Låt riset stå och dra i vatten i typ 30 minuter, eller var lat men skölj det åtminstone i kallt vatten. Koka upp riset med buljongtärning och vatten. Låt koka på svag värme cirka 8-10 minuter. Ställ åt sidan.

2 kycklingfiléer
1 chorizokorv
1 röd chili
Wokgrönsaker (här var vi lata igen och körde på nån kinamix med svart svamp, purjo, morötter etc... men färska grönsaker är såklart bäst)
3 vitlöksklyftor
2 msk ketjap manis (indonesisk soja)
1 tsk mushroom soy
1 tsk paprikapulver
1 krm cayennepeppar
1 tsk sambal oelek
chiliflakes och peppar efter tycke och smak (salt blir troligtvis överflödigt eftersom det är så mkt salt i sojan)

Skär kycklingen i mindre bitar, fräs i het wokpanna med matolja/rapsolja. Hacka korven. Fräs den tillsammans med kycklingen en stund. Lägg åt sidan. Fräs grönsakerna på medelvärme. Hacka vitlöken och lägg till grönsakerna. När grönsakerna är lagom crunchiga, ös på med det färdiga riset. Tillsätt kryddor, ketjap manis, soja, sambal. Låt bli genomvarmt - servera tillsammans med Sweet chilisås.


Igår blev Jonny så ledsen när jag nekade honom en pizza (failade lite som fru där :P) så jag bakade honom (läs: mig) en kladdkaka.


GALLIANOKLADDKAKA


100 g margarin (minus typ en matsked)
2 ägg
3 dl socker
2,5 dl mjöl
4 msk kakao
1 ½ tsk vaniljsocker
En nypa salt
1 msk Galliano (kanske lite för mkt... jag råkade hälla på lite för mkt och fick hälla av.. vet inte riktigt hur mkt det blev i slutändan)

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj och bröa en form. Smält smöret på låg värme. Vispa under tiden ägg och socker vitt och, på ren kokbokssvenska - PÖSIGT! Blanda de torra ingredienserna och blanda ner i äggsmeten. Tillsätt nästan allt margarin och 1 msk Galliano. In i mitten av ugnen i 15 minuter (avgör själva hur kladdigt ni vill ha det... 10 minuter är typ... smet. 15 minuter är kladdigt och 20 minuter är mer kaka). Servera med vadhelst ni vill. Jag körde efter principen tager vad man haver och då blidde det creme fraiche. Idé! Blanda creme fraiche med lite pressad lime och limeskal, tillsätt typ en matsked honung och kanske, om det behövs, råsocker. Servera till kladdkakan. Måste jag testa (om ingen annan vågar testa före?)!


Fridens liljor!


******


FIA




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0