Tårtkalas!



Sommartårta!


Pappsen har fyllt 65 här i dagarna och var förbi på fika idag. Så det har blivit tårtbakande för hela slanten. Blev så nöjd så jag kände att jag ville dela med mig :)!


Tårtbotten
Ursprungsrecept från Bonniers kokbok

4 rumsvarma ägg
1 1/4 dl socker
3/4 dl mjöl
3/4 dl potatismjöl
½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker (detta la jag till själv)

Sätt ugnen på 175 gradur. Vispa äggvitorna med 1/3 av sockret till ett skum. Tillsätt resten av sockret och vispa kraftigt till fast skum. Vänd ner äggulorna. Blanda mjöl, potatismjöl, bakpulver och vaniljsocker och sikta över smeten. Vänd ner mjöltjossan försiktigt. Häll i en bröad form och grädda i cirkus 40 minuter i nedre falsen i ugnen. Testa med sticka så att den är helt snustorr.

Jag har ingen aning om det påverkade resultatet eller inte, men när botten var klar så tog jag en kökshandduk som jag fuktade och sedan la ovanpå kakan och lät ligga på ett bra tag. Jag inbillar mig att det kanske gjorde att den inte sjönk ihop lika lätt, men vad vet jag.


 


Till och med delandet i tre delar gick bra! (Brukar sluta i lätt psykbryt och en Jonny som får städa upp alla smulor haha)


Penslade på lite flädersaft på alla bottnar.



Tips från coachen: Om man som jag är ganska, tja... Klumpig och slafsig, så kan det vara en idé att lägga smörpapper eller bakpapper under tårtbotten så att allt slafs enkelt tas bort efteråt...



Fyllning 1:
Jordgubbssylt i ett tunt lager

&
Fläderfromage
Detta recept är inte mitt, utan verkar turnera lite här och varstans på olika sidor på nätet...
5 gelantinblad (nästa gång funtar jag dock på att bara ta 4)
1 dl koncentrerad flädersaft
3 äggulor
3 msk socker
3 dl vispgrädde


Blötlägg gelantinet i kallt vatten fem minuter.
Värm hälften av saften i en liten kastrull.
Ta från värmen och låt gelantinet smälta i den varma saften.
Tillsätt resten av saften och låt svalna.

Vispa gulor och socker pösigt.
Vispa grädden.
Tillsätt gelantinet i en fin stråle under omrörning i äggsmeten.
Vänd ner grädden.
Låt fromagen stelna en liten stund i kylen till bredbar konsistens.


Jag skar upp lite jordgubbar och la ovanpå fromagen.





Fyllning 2: Grädde och blåbär

Man ska inte krångla till det, i detta lager blev det helt enkelt vispad grädde och så toppade jag det med blåbär.



Spackling pågår


Slutfinish:





Inte ett födelsedagsfika utan kakor, denna gång i form av syltkakor med glasyr och sirapskakor.




Syltkakorna:
Inte heller mitt eget recept, utan från boken "Konditorns bästa"

200 g rumsvarmt smör
1 1/4 dl florsocker
4 dl mjöl
1 dl potatismjöl
1 krm hjorthornssalt
2 dl hallonsylt eller gelé (jag tog typ ½ dl hallonsylt dock... Kanske hade kunnat vara lite mer generös, men ville inte att det skulle rinna över)

Bland alla ingredienser. Rulla ut i längder och gör en fördjupning i mitten som du fyller med sylten. In i ugnen nedre falsen 200 grader i cirkus 15 minuter.


Sirapskakorna
Från "Konditorns bästa"

200 g smör
2 1/3 dl socker
5 dl mjöl
2 msk sirap
2 tsk bikarbonat
1 msk vaniljsocker
1 dl grovhackade aprikoser (står russin i receptet, men jag hade inga hemma så jag tjongade i hackade aprikoser istället, funka prima!)

Blanda alla ingredienser, rulla ut i längder, skär till pinnar och lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Tryck med gaffel över kakorna. Grädda i 225 grader i cirkus 10 minuter.




******


Cred till min älskade som igår sprang midnattsloppet på 59:14! :) Bilder kanske kommer imorgon.


******


FIA




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0