Äppelbiffar och cheesecake



Allô Allô!

På svärmors begäran kommer här mitt recept på Äppelbiffar. Ursprungsrecept är Bonniers kokbok, men biffarna har fått sig en "Fia-piff".


 

ÄPPELBIFFAR MED LINGONSÅS OCH ROSTADE ROTSAKER

4 port.



Äppelbiffar


400 g köttfärs

Några matskedar finhackad gul lök

1 ägg

4 msk ströbröd

1 ½ dl mjölk

1 vitlöksklyfta (liten)

½ dl hackade örter (jag använde mig av frysta italienska örter från Findus samt fryst persilja)

1 äpple (jag tog Royal Gala)

3 tsk worceistersås

1 tsk salt

1 krm vitpeppar

1 krm svartpeppar


 

Blanda ströbröd och mjölk och låt stå och svälla i 10 minuter. Skala och rensa ur äpplet. Riv med ett rivjärn.  Blanda köttfärs, ströbrödsblandningen, äpple, pressad vitlöksklyfta, finhackad lök, worceistersås och kryddor. Enklast med rena händer. Smaka av så att saltet räcker till. Jag fick dutta på allteftersom, samma med såsen så glöm inte att smaka av (ingen fara med lite rå köttfärs)!


Forma köttfärsblandningen till biffar på en sköljd skärbräda. Skölj händerna med lite kallt vatten om det behövs för att få form. Stek biffarna på medelvärme typ 3 minuter per sida - servera.




Rostade rotsaker


8 potatisar
4 stora morötter
4 palsternackor
1 stor gul lök
3 vitlöksklyftor
5 kvistar färsk timjan (eller typ 2 tsk torkad)
Flingsalt & svartpeppar efter behag
Olivolja i riklig mängd
Smöööööör

Sätt ugnen på 225 grader. Skölj och skala grönsakerna, skär i klyftor. Finhacka vitlöken. Sätt en djup ugnsplåt över två plattor på ugnen. Häll på olivolja och smör (förslagsvis flytande margarin). På med värmen på plattorna och fräs grönsakerna en 5-10 minuter (jag har ingen aning om varför jag gör så, men det blir bra i alla fall). Ställ åt sidan och krydda med salt, svartpeppar och timjan (inte "stjälken", utan bara själva bladen, dras av med naglarna). Fyll på med olivolja och smör. In i mitten av ugnen i cirka 30 minuter. Rör om var tionde minut.


Lingonsås


3 dl gräddfil
1 dl lingonsylt
Vänd ner lingonsylten i gräddfilen för att få såsen lite marmorerad.




CHEESECAKE MED BÄR

Det här receptet hittade jag på denna blogg:
http://heltunderbart.blogspot.com/2008/05/fryst-cheesecake.html
Jag har bara utökat mängden vaniljsocker, i övrigt är receptet detsamma.

Cheesecake



6 digestivekex
Smörj en form med löstagbar botten och "bröa" den med smulade digestivekex.

Bunke 1:
3 äggvitor
Vispa till ett hårt skum

Bunke 2:
3 dl vispgrädde
1,5 tsk vaniljsocker
Vispa ihop

Bunke 3:
3 äggulor
2 dl socker
200 g cream cheese eller philadelphiaost
Vispa äggulor och socker vitt och pösigt. Tillsätt osten, vispa samman.

Rör ihop Bunke 1 och 2. Tillsätt Bunke 3. Fyll formen och täck med plastfolie, in i frysen i minst 4 timmar. Ta fram en stund innan servering (jag frös den i 6 timmar och hade den ute i kanske 10-15 minuter, räckte bra). Servera med bärkompott.


Bärkompott

Ett paket ICA:s ekologiska Sommarbär
2 msk råsocker
1 tsk koncentrerad flädersaft

Tina sommarbären och blanda med sockret och saften. Servera till cheesecaken.




******


FIA



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0