Recepeft!

 

Idag bjuds det på Toast skagen, en av mina absoluta favoriter när det kommer till förrätter.


 

TOAST SKAGEN




Rostbröd (skär bort kanterna)

Lite smör (om man vill, för att ordvitsa lite, bre på)


Skagenröra (för 2 pers):

½ kg oskalade räkor

½ citron

1 dl majonnäs (ibland kör jag 50/50 med creme fraiche)

En rejäl knippe finhackad dill

½ tsk vitvinsvinäger

Salt, peppar efter behag, jag duttade även i lite citronpeppar


Skala räkorna och blanda sedan ihop hela tjottafräset, in i kylen och låt dra.


Rosta brödet, skär av kanterna, bre på lite smör om du är lagd åt det hållet och lägg på skagenröran. Servera gärna med en citronskiva och kanske lite sallad vid sidan om.

 



 

SVÄRMORSTÅRTA





Min mamma/Jonnys svärmor och hans mamma/min svärmor fyller år ganska tätt och som jag tidigare nämnde så hade vi födelsedagsfika för de båda här i helgen. Passar väl bra att kalla den för svärmorstårta :).


Varför ändra ett vinnande koncept tänkte jag och körde på klassikerfyllningen:


- Jordgubbssylt

- Grädde (denna gång sockrade jag med kanske 2 msk florsocker)

- Vaniljkräm (köpte färdig för jag var lat tjohej!)

 


Bottnarna gjorde jag själv enligt tidigare recept.

Toppade tårtan med lite blandad frukt (jordgubbar, mandariner, vindruvor, nektariner och kiwi) och fruktgelé gjord på snabbgelatinmix. Gjorde dock på tok för mycket så jag vet inte om det är rättvist att lägga upp det receptet här. Man bör nog halvera det så jag skriver utifrån det:


1 dl hallonsaft koncentrerad

½ påse snabbgelatin


Vispas ihop och ställs kallt. När det börjar mojsa ihop sig och bli mer trögflytande är det dags att hälla på gelén över frukten. OBS! Ingen kiwi i fruktblandningen, den innehåller visst något enzym som inte kommer överens med gelatin. Ställ kallt i ett par timmar (jag slarvade med påföljden att gelén inte hade stelnat ordentligt vid servering).




******



 

FIA


 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0